http://www.qodsna.com/NewsPage.aspx?newsid=54562

صفحه اصلی خبر خبر شماره :54562

روز جهانی قدس، فرصتی برای تحقق عدالت اجتماعی

14:31 | 15\04\1394

اریک والبرگ، روزنامه نگار آمریکایی روز جهانی قدس را فرصتی برای تحقق عدالت اجتماعی در سراسر جهان دانست و گفت آرمان روز قدس در سراسر جهان فراگیر شده است



 




اشاره: اریک والبرگ، روزنامه نگار آمریکایی و نویسنده روزنامه الاهرام مصر در آستانه سی و هفتمین روز جهانی قدس، یادداشتی اختصاصی در مورد ابعاد گوناگون این روز جهانی برای خبرگزاری قدس (قدسنا) نوشته است که در زیر ارایه می شود. خبرگزاری قدس در راستای انعکاس افکار عمومی غرب درباره این روز بین المللی اقدام به انتشار این مقاله می کند. دیدگاه های والبرگ نشان می دهد تا چه حد آرمان روز جهانی قدس و اندیشه های والای حضرت امام خمینی در جهان فراگیر شده و از این جهت خواندنی است.

روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه رمضان که با مقدس ترین شب های ماه رمضان یعنی شب های قدر همزمان شده است توسط میلیون ها نفر در سراسر دنیا گرامی داشته می شود، شب هایی که به طور ویژه ای مسلمانان به عنوان شروع دوباره از آگاهی و بیداری در تمام جنبه های زندگی از بخشش خداوند برخوردار می شوند. روز جهانی قدس از سوی آیت الله خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در سال 1357 به منظور ابراز همبستگی با مردم فلسطین و ابراز مخالفت با صهیونیسم و اشغالگری اسراییل به خصوص در قدس اشغالی طراحی شد.

اهمیت این روز به دلیل تهاجم های اسراییلی- آمریکایی علیه مسلمانان نه تنها در فلسطین بلکه در لیبی، افغانستان و غیره کاملا واضح و مبرهن شده است. همانطور که آیت الله خمینی فرموده اند «همه باید بدانند که هدف دولت های بزرگ از ایجاد اسراییل تنها با اشغال فلسطین پایان نمی پذیرد آنها در این نقشه اند که پناه بر خدا تمامی کشورهای عربی را به همان سرنوشت فلسطین دچار کنند». بر همین اساس ایشان رابطه میان مبارزه برای آزادی قدس و مبارزه برای عدالت اجتماعی در سراسر دنیا را درک کرده بودند.

در کشور ایران، دولت، حامی و برگزار کننده راهپیمایی های روز جهانی قدس است. روز جهانی قدس همچنین در سراسر کشورهای عربی و مسلمان، اروپا و شمال آمریکا نیز برگزار می شود. محبوبیت روز جهانی قدس نشان می دهد که چقدر تمام مردمی که حامی آزادی فلسطین هستند، حمایت قاطع ایران را به عنوان تنها کشور واقعا متعهد به کمک به فلسطین، تحسین و تایید می کنند.

هیچ شکی نیست که موفقیت روز قدس در حفظ فشار بر اسراییل برای رعایت تعهداتش، حیاتی است. تنها آمریکا و چند کشور بسیار کوچک ناشناخته مانند میکرونیزی، جزایر مارشال و پالائو هستند که به طور مداوم از اسراییل در سازمان ملل حمایت می کنند. اخیرا نیز استرالیا تحت رهبری "جان هاوارد" و کانادا تحت رهبری "استفان هارپر" به حامیان اسراییل در سازمان ملل مبدل شده اند.

آیت الله خمینی در مورد روز جهانی قدس بیان کرده بودند: «مسئله قدس یک مسئله شخصی نیست و یک مسئله مخصوص به یک کشور و با یک مسئله مخصوص به مسلمانان جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه ای است برای موحدین جهان و مۆمنان اعصار گذشته، و حال و آینده». تلاش های رهبران غربی که در چنگال صهیونیسم قرار دارد و برای تضعیف محبوبیت ایران در میان مخالفان اشغالگری اسراییل در فلسطین سال به سال به نمایش در می آید. من که در کانادا زندگی می کنیم مبینیم که چگونه سازمان های صهیونیستی مانند "بنای برت" و "اتحادیه دفاع از یهود"، سخنان کینه توزانه خود را در رسانه ها منتشر می کنند، رسانه هایی که به ندرت به آرمان فلسطین می پردازند. البته حمایت ها برای آرمان فلسطین در شهر تورنتو قوی است و باوجود امتناع دولت به صدور مجوز به حامیان فلسطین، اعتراضات به راه خود ادامه می دهد.

سال گذشته پنج هزار نفر در روز قدس حاضر شده که با تهدیداتی از طرف 1000 صهیونیست مواجه شدند. در واقع هیچ آرمان دیگری مثل آرمان فلسطین، کانادایی ها را برای تحقیق عدالت بین المللی متحد نمی کند. "سید رضوی" یکی از این عوامل برگزارکننده اعتراضات گفته است 70 نهاد در این اعتراضات شرکت کرده اند. وی اظهار کرده است: "حامیان این اعتراض افرادی هستند که با دیدن تصاویر اتفاقات رخ داده در فلسطین احساس بدی پیدا کرده اند. ما معتقدیم که صهیونیست ها نماینده دین یهودیت نیستند."

اقبال عمومی مردم سراسر دنیا نیز در حمایت از روز جهانی قدس به رشد خود ادامه می دهد. نیجریه و آفریقایی جنوبی در سال گذشته شاهد راهپیمایی های 5 هزار نفری بود. درسال 2014 در نیجریه راهپیمایی روز جهانی قدس در 24 شهر اصلی صورت گرفت.

اتفاقات بی سابقه ی سال های گذشته در سوریه و عراق یعنی جایی که گروه تروریستی داعش مدعی خلافت شده، مردم را از مبارزات فلسطینیان دور کرده است. این درحالی است که این گروه تروریستی مدعی است قصد بیرون راندن صهیونیست ها و بازگرداندن حاکمیت به مسلمانان را دارد. در واقع داعش چقدر معتبر است؟ آیا می توان ادعای آنها را جدی گرفت؟ آنها در حالی خواستار سرنگونی سلطنت سعودی شده اند که حماس و حزب الله که نمایندگان ایران هستند را کفار می دانند. این شعارهای وحشیانه ناراحت کننده هستند چرا که ایران بهترین ضمانت برای مبارزه علیه صهیونیسم است. اکنون باید از خود پرسید که بدون حمایت های قاطع ایران که در همان سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اعلامیه روز جهانی قدس شروع شد، ما امروز در کجا قرار داشتیم؟

 
 

 

Receive email notifications when new articles by Eric Walberg are posted.

Please enable the javascript to submit this form

Connect with Eric Walberg



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html

'Connect with Eric on Facebook or Twitter'

Canadian Eric Walberg is known worldwide as a journalist specializing in the Middle East, Central Asia and Russia. A graduate of University of Toronto and Cambridge in economics, he has been writing on East-West relations since the 1980s.

He has lived in both the Soviet Union and Russia, and then Uzbekistan, as a UN adviser, writer, translator and lecturer. Presently a writer for the foremost Cairo newspaper, Al Ahram, he is also a regular contributor to Counterpunch, Dissident Voice, Global Research, Al-Jazeerah and Turkish Weekly, and is a commentator on Voice of the Cape radio.

Purchase Eric Walberg's Books



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html